
Sans titre / Untitled, c. 1962
sculpted in 1962
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "BYDealers - Historical and Post-War Canadian Art" held on Sun, May 30, 2021.
Lot 66
Lot 66
Estimate: CAD $30,000 - $40,000
Realised: CAD $24,000
Realised: CAD $24,000
Lot description - from the online catalogue*
Provenance:
Acquis directement auprès de l'artiste par la collection particulière actuelle, Montréal / Acquired directly from the artist by the current private collection, Montreal
Literature:
DE ROUSSAN, Jacques. Yves Trudeau : œuvres 1959-1985/Works 1959-1985, La Prairie, Éditions Marcel Broquet, 1989.
Notes:
Le sculpteur Yves Trudeau connaît une période faste durant la décennie 1960, chaque nouvelle année apportant maintes découvertes et autant de réussites majeures. C’est dans cet élan que l’artiste exécute d’un même souffle de nombreuses œuvres, un effort soutenu qui culmine en 1967 avec le célèbre Phare du cosmos. Les quelques pièces plus lyriques et figuratives du début de cette période laissent progressivement place à des expérimentations formelles issues d’un imaginaire plus symboliste et abstrait. En effet, l’assemblage judicieux du bois et du fer – de l’organique et de l’inorganique, dixit Jacques de Roussan – donne naissance à des pièces savamment dosées qui explorent des concepts existentialistes et exposent les luttes et les réflexions de l’artiste quant à la nature et à la condition humaines. Particulièrement évocatrice de cet aboutissement, Sans titre (c. 1962) est une sculpture originale de la série fer et bois. Le morceau de bois brûlé, dans lequel est pratiquée une ouverture ovoïde, est percé de toutes parts par une myriade de fines tiges métalliques suggérant une armature interne. La coquille de fer externe laisse voir des traînées de soudure sur les plans et les arcures, ajoutant à la plasticité globale de l’œuvre. À cet égard, l’équilibre spatial n’a d’égal que la richesse de la facture.
—
Sculptor Yves Trudeau enjoyed a particularly prosperous period during the 1960s, with one year after another heralding new breakthroughs and major successes. Buoyed by this momentum, Trudeau worked on multiple pieces simultaneously, a sustained effort that culminated in 1967 with his celebrated Phare du cosmos. His more lyrical, figurative approach of the decade’s earlier years gave way gradually to more formal experimentations marked by abstract and symbolist imagery. An astute combination of wood and metal—the organic and the inorganic, as Jacques de Roussan states—yielded skilfully apportioned works that explored existentialist ideas and elucidated the artist’s struggles and reflections on human nature and the human condition. Part of Trudeau’s iron-and-wood series, Untitled (c. 1962) is especially evocative in this regard. The charred wooden piece, with its central ovoid opening, is impaled on all sides by a myriad of thin metal rods, like an internal armature. An outer iron shell is appointed with welds across its arches and planes, adding to the overall sense of plasticity. As such, the work’s spatial balance and equilibrium are equalled only by the rich- ness of its craftsmanship.
Acquis directement auprès de l'artiste par la collection particulière actuelle, Montréal / Acquired directly from the artist by the current private collection, Montreal
Literature:
DE ROUSSAN, Jacques. Yves Trudeau : œuvres 1959-1985/Works 1959-1985, La Prairie, Éditions Marcel Broquet, 1989.
Notes:
Le sculpteur Yves Trudeau connaît une période faste durant la décennie 1960, chaque nouvelle année apportant maintes découvertes et autant de réussites majeures. C’est dans cet élan que l’artiste exécute d’un même souffle de nombreuses œuvres, un effort soutenu qui culmine en 1967 avec le célèbre Phare du cosmos. Les quelques pièces plus lyriques et figuratives du début de cette période laissent progressivement place à des expérimentations formelles issues d’un imaginaire plus symboliste et abstrait. En effet, l’assemblage judicieux du bois et du fer – de l’organique et de l’inorganique, dixit Jacques de Roussan – donne naissance à des pièces savamment dosées qui explorent des concepts existentialistes et exposent les luttes et les réflexions de l’artiste quant à la nature et à la condition humaines. Particulièrement évocatrice de cet aboutissement, Sans titre (c. 1962) est une sculpture originale de la série fer et bois. Le morceau de bois brûlé, dans lequel est pratiquée une ouverture ovoïde, est percé de toutes parts par une myriade de fines tiges métalliques suggérant une armature interne. La coquille de fer externe laisse voir des traînées de soudure sur les plans et les arcures, ajoutant à la plasticité globale de l’œuvre. À cet égard, l’équilibre spatial n’a d’égal que la richesse de la facture.
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Sculptor Yves Trudeau enjoyed a particularly prosperous period during the 1960s, with one year after another heralding new breakthroughs and major successes. Buoyed by this momentum, Trudeau worked on multiple pieces simultaneously, a sustained effort that culminated in 1967 with his celebrated Phare du cosmos. His more lyrical, figurative approach of the decade’s earlier years gave way gradually to more formal experimentations marked by abstract and symbolist imagery. An astute combination of wood and metal—the organic and the inorganic, as Jacques de Roussan states—yielded skilfully apportioned works that explored existentialist ideas and elucidated the artist’s struggles and reflections on human nature and the human condition. Part of Trudeau’s iron-and-wood series, Untitled (c. 1962) is especially evocative in this regard. The charred wooden piece, with its central ovoid opening, is impaled on all sides by a myriad of thin metal rods, like an internal armature. An outer iron shell is appointed with welds across its arches and planes, adding to the overall sense of plasticity. As such, the work’s spatial balance and equilibrium are equalled only by the rich- ness of its craftsmanship.
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.
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