
Signals—Eight Inch Progressions, 1966
60 cms x 60 cms (23.62 ins x 23.62 ins)
Signée, titrée et datée au dos / signed, titled and dated verso
made in 1966
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "BYDealers - Historical and Post-War Canadian Art" held on Sun, May 30, 2021.
Lot 23
Lot 23
Estimate: CAD $45,000 - $55,000
Realised: CAD $42,000
Realised: CAD $42,000
Lot description - from the online catalogue*
Provenance:
Succession de l'artiste / Estate of the artist
Exhibitions:
Yves Gaucher, Martha Jackson Gallery, New York, septembre/September 1966.
Exposition individuelle / Solo Exhibition, Galerie Agnès Lefort, Montréal, été/Summer 1967.
Literature:
GRANT MARCHAND, Sandra (dir.). Yves Gaucher, Montréal, Musée d’art contemporain de Montréal, 2003. Mention de l’œuvre à la page 138. / Mention of the work on page 138.
NASGAARD, Roald. Yves Gaucher : Sa vie et son œuvre, traduit de l’anglais par Françoise Charron, Institut de l’art canadien, 2015. En ligne : (consulté en septembre 2020).
Notes:
Un signal doit être émis pour que le récepteur le capte; de fait, ce dernier agit comme un élément clé du vocabulaire plastique du peintre Yves Gaucher. Dans Signals—Eight Inch Progressions, un langage simple et minimal repose sur des lignes horizontales dont la dimension, le nombre et la couleur se restreignent à un spectre de tonalités qui s’apparente à une partition musicale. La symétrie parfaite du réseau linéaire — ceinturé à gauche et à droite, puis en haut en en bas, par des bandes colorées – joue un rôle tensio-optique dans le champ coloré. Un « champ d’énergie », écrit Bernard Teyssèdre, qui se partage les hautes et les basses fréquences, les roses et les bleus pastel, sur un superbe fond jaune moutarde. Cette tension chromatique engendre une sorte de réversibilité optique entre les lignes et les coloris, de sorte que la « participation créatrice du spectateur », telle que l’envisage Gaucher, confère aux tableaux de la série Signals/Silences une qualité performative. Ainsi, sous la rigoureuse orchestration des éléments-couleurs, on distingue des percées linéaires vibrantes, presque dansantes, mises en mouvement par une « force d’expansion ou de contraction des champs colorés ». Le présent tableau a été exposé par deux galeristes influentes et mythiques des années 1960 : Martha Jackson, à New York, en 1966 et Agnès Lefort, à Montréal, en 1967.
Né à Montréal en 1934, Yves Gaucher étudie à l’École des beaux-arts de Montréal de 1954 à 1956. Expulsé de l’établissement, il poursuit sa formation auprès du graveur Albert Dumouchel jusqu’en 1960. En 1962, il remporte une bourse du Conseil des arts du Canada qui lui permet notamment de voyager en Europe. À partir de 1963, il est représenté par des galeries de Montréal, de Toronto, ainsi que de New York, où il obtient sa première exposition solo à la Martha Jackson Gallery. La même année, toujours à New York, le Museum of Modern Art acquiert En hommage à Webern no 2, propulsant du même coup sa carrière internationale. En 1964, Gaucher, qui fait un retour à la peinture, de même qu’à la couleur, délaisse momentanément les arts de la gravure. En 1966, il participe à la 33e Biennale de Venise et devient professeur adjoint à l’école de beaux-arts de l’Université Sir George Williams (aujourd’hui l’Université Concordia), à Montréal. En 1973, Gaucher est fait membre de l’Académie royale des arts du Canada. Au début des années 1990, il retourne à la gravure, au relief, à la matérialité. L’artiste décède à Montréal en 2000.
—
A signal must be emitted before the receiver captures it; the latter, in fact, is a key element in Yves Gaucher’s formal vocabulary. In Signals—Eight Inch Progressions, a simple, minimal language relies on horizontal lines whose length, number, and colour are constrained to a spectrum of tonalities akin to a musical score. The perfect symmetry of the linear network—bounded on the left and the right, then above and below, by coloured bands—creates an optical tension in the colour field. It is an “energy field,” writes Bernard Teyssèdre, that distributes high and low frequencies, the pinks and pastel blues, on a superb background of mustard yellow. This chromatic tension generates a kind of optical reversibility between the lines and colours, such that “the spectator’s creative participation,” as Gaucher conceives it, imparts a performative quality to the paintings in the Signals/Silences series. Under the tight orchestration of colour-elements, we thus make out vibrant, almost dancing linear streaks, set into motion by an “expansive or contractive force on the colour fields.” This painting was exhibited by two influential and legendary gallery owners of the 1960s: Martha Jackson, in New York, in 1966, and Agnès Lefort, in Montreal, in 1967.
Born in Montreal in 1934, Yves Gaucher studied at the École des beaux-arts de Montréal from 1954 to 1956. Expelled from the school, he continued his training with printmaker Albert Dumouchel until 1960. He won a grant from the Canada Council for the Arts in 1962, which enabled him to travel to Europe. Starting 1963, he was represented by galle- ries in Montreal, Toronto, and New York, where he obtained his first solo exhibition at the Martha Jackson Gallery. The same year, still in New York, the Museum of Modern Art acquired In Homage to Webern No. 2, thereby launching his international career. In 1964, returning to painting, as well as to colour, Gaucher temporarily abandoned printmaking. In 1966, he participated in the 33rd Venice Biennale and became an assistant professor at the school of fine arts at Sir George Williams University (now Concordia University) in Montreal. Gaucher was made a member of the Royal Canadian Academy of Arts in 1973. In the early 1990s, he returned to printmaking, relief, and materiality. He died in Montreal in 2000.
Succession de l'artiste / Estate of the artist
Exhibitions:
Yves Gaucher, Martha Jackson Gallery, New York, septembre/September 1966.
Exposition individuelle / Solo Exhibition, Galerie Agnès Lefort, Montréal, été/Summer 1967.
Literature:
GRANT MARCHAND, Sandra (dir.). Yves Gaucher, Montréal, Musée d’art contemporain de Montréal, 2003. Mention de l’œuvre à la page 138. / Mention of the work on page 138.
NASGAARD, Roald. Yves Gaucher : Sa vie et son œuvre, traduit de l’anglais par Françoise Charron, Institut de l’art canadien, 2015. En ligne : (consulté en septembre 2020).
Notes:
Un signal doit être émis pour que le récepteur le capte; de fait, ce dernier agit comme un élément clé du vocabulaire plastique du peintre Yves Gaucher. Dans Signals—Eight Inch Progressions, un langage simple et minimal repose sur des lignes horizontales dont la dimension, le nombre et la couleur se restreignent à un spectre de tonalités qui s’apparente à une partition musicale. La symétrie parfaite du réseau linéaire — ceinturé à gauche et à droite, puis en haut en en bas, par des bandes colorées – joue un rôle tensio-optique dans le champ coloré. Un « champ d’énergie », écrit Bernard Teyssèdre, qui se partage les hautes et les basses fréquences, les roses et les bleus pastel, sur un superbe fond jaune moutarde. Cette tension chromatique engendre une sorte de réversibilité optique entre les lignes et les coloris, de sorte que la « participation créatrice du spectateur », telle que l’envisage Gaucher, confère aux tableaux de la série Signals/Silences une qualité performative. Ainsi, sous la rigoureuse orchestration des éléments-couleurs, on distingue des percées linéaires vibrantes, presque dansantes, mises en mouvement par une « force d’expansion ou de contraction des champs colorés ». Le présent tableau a été exposé par deux galeristes influentes et mythiques des années 1960 : Martha Jackson, à New York, en 1966 et Agnès Lefort, à Montréal, en 1967.
Né à Montréal en 1934, Yves Gaucher étudie à l’École des beaux-arts de Montréal de 1954 à 1956. Expulsé de l’établissement, il poursuit sa formation auprès du graveur Albert Dumouchel jusqu’en 1960. En 1962, il remporte une bourse du Conseil des arts du Canada qui lui permet notamment de voyager en Europe. À partir de 1963, il est représenté par des galeries de Montréal, de Toronto, ainsi que de New York, où il obtient sa première exposition solo à la Martha Jackson Gallery. La même année, toujours à New York, le Museum of Modern Art acquiert En hommage à Webern no 2, propulsant du même coup sa carrière internationale. En 1964, Gaucher, qui fait un retour à la peinture, de même qu’à la couleur, délaisse momentanément les arts de la gravure. En 1966, il participe à la 33e Biennale de Venise et devient professeur adjoint à l’école de beaux-arts de l’Université Sir George Williams (aujourd’hui l’Université Concordia), à Montréal. En 1973, Gaucher est fait membre de l’Académie royale des arts du Canada. Au début des années 1990, il retourne à la gravure, au relief, à la matérialité. L’artiste décède à Montréal en 2000.
—
A signal must be emitted before the receiver captures it; the latter, in fact, is a key element in Yves Gaucher’s formal vocabulary. In Signals—Eight Inch Progressions, a simple, minimal language relies on horizontal lines whose length, number, and colour are constrained to a spectrum of tonalities akin to a musical score. The perfect symmetry of the linear network—bounded on the left and the right, then above and below, by coloured bands—creates an optical tension in the colour field. It is an “energy field,” writes Bernard Teyssèdre, that distributes high and low frequencies, the pinks and pastel blues, on a superb background of mustard yellow. This chromatic tension generates a kind of optical reversibility between the lines and colours, such that “the spectator’s creative participation,” as Gaucher conceives it, imparts a performative quality to the paintings in the Signals/Silences series. Under the tight orchestration of colour-elements, we thus make out vibrant, almost dancing linear streaks, set into motion by an “expansive or contractive force on the colour fields.” This painting was exhibited by two influential and legendary gallery owners of the 1960s: Martha Jackson, in New York, in 1966, and Agnès Lefort, in Montreal, in 1967.
Born in Montreal in 1934, Yves Gaucher studied at the École des beaux-arts de Montréal from 1954 to 1956. Expelled from the school, he continued his training with printmaker Albert Dumouchel until 1960. He won a grant from the Canada Council for the Arts in 1962, which enabled him to travel to Europe. Starting 1963, he was represented by galle- ries in Montreal, Toronto, and New York, where he obtained his first solo exhibition at the Martha Jackson Gallery. The same year, still in New York, the Museum of Modern Art acquired In Homage to Webern No. 2, thereby launching his international career. In 1964, returning to painting, as well as to colour, Gaucher temporarily abandoned printmaking. In 1966, he participated in the 33rd Venice Biennale and became an assistant professor at the school of fine arts at Sir George Williams University (now Concordia University) in Montreal. Gaucher was made a member of the Royal Canadian Academy of Arts in 1973. In the early 1990s, he returned to printmaking, relief, and materiality. He died in Montreal in 2000.
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.