Yves Gaucher (1934-2000) - 2Bs/Ps j.a.st 88, 1988

2Bs/Ps j.a.st 88, 1988


made in 1988
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "BYDealers – Art canadien important / Important Canadian Art" held on Sun, Nov 19, 2023.
Lot 21
Estimate: CAD $90,000 - $110,000
Realised: CAD $93,000

Lot description - from the online catalogue*


Techniques/Medium

Acrylique sur toile / Acrylic on canvas

Dimensions

198 x 397,5 cm (diptyque) / 78 x 156 ½ in (diptych)

Signatures

signée, datée et titrée au dos sur les deux toiles avec inscriptions / signed, dated and titled on verso of both canvases with inscriptions

Provenances

Collection particulière / Private collection, Montréal

Lacerte art contemporain, Montréal

Bibliographie/Literature

CAMPBELL, James D. The Asymmetric Vision: Philosophical Intuition and Original Experience in the Art of Yves Gaucher, Regina, Norman MacKenzie Art Gallery, 1989.

GRANT MARCHAND, Sandra (dir.). Yves Gaucher, Montréal, Musée d’art contemporain de Montréal, 2003.

NASGAARD, Roald. Abstract Painting in Canada, Vancouver, Douglas & McIntyre, et Halifax, Art Gallery of Nova Scotia, 2007.

Pendant l’été 1988, le post-Plasticien Yves Gaucher entame une série de Tableaux pâles dans lesquels il explore une gamme de couleurs qui sublime la lumière pure, élément faisant l’objet d’une constante étude dans son œuvre. Issu de ce corpus, le monumental diptyque 2Bs/Ps j.a.st 88 (1988) déploie ses plans de couleur dans des nuances aussi fines que précises qui passent des bleus tendres aux gris vaporeux et suggèrent un glissement entre les espaces positif et négatif. Ce tableau a ceci de particulier qu’il fait écho à la majesté lumineuse des champs colorés qui s’imposent lorsque Gaucher se tourne vers la peinture en 1964, ainsi qu’à la puissance des Tableaux gris, réalisés de 1967 à 1969.

Pour les Tableaux pâles, l’artiste, qui signe un nouvel exploit chromatique, évoque parmi ses sources d’inspiration la palette des Nymphéas de Claude Monet. Une fois dépouillé de toute référence à la nature, le sujet se limite à une succession d’aplats de couleurs qui mettent en valeur leur essence non physique – « une lumière qui jaillit de nulle part », précise Gaucher. Au sujet de la dynamique structurelle et plastique de cette série, la commissaire Sandra Grant Marchand souligne les qualités rythmiques de la diagonale, laquelle, tout en se perpétuant dans l’espace linéaire, « ponctue les surfaces de ses inclinaisons subtilement variées, créant ces légers désaccords qui nous retiennent. Les couleurs sombres ou pâles nous sont offertes dans l’envergure de leur déploiement (de plus en plus latéral), et les lieux de passage, en filigrane, d’une tonalité à l’autre, nous subjuguent parce qu’insaisissables ».

Ce cycle fécond se conclut en 1992 avec, notamment, Reds & Ps. (1992, Musée national des beaux-arts du Québec), immense pièce graduée de couleurs rutilantes qui interprète et mesure le passage du temps, comme, à plus petite échelle, la présente toile. (A. L.)



During the summer of 1988, post-Plasticien Yves Gaucher began the Pale Paintings series, in which he explored a range of colours that generated pure light—an element that was the subject of constant study in his work. Emerging from this series, the monumental diptych 2Bs/Ps j.a.st 88 (1988) unfolds spans of colour in fine, precise nuances that shift from soft blues to misty greys and suggest a slippage between positive and negative spaces. This painting is unique in that it echoes the luminous majesty of the colour fields that prevailed when Gaucher turned to painting in 1964, as well as the power of the Grey on Grey Paintings, which he produced from 1967 to 1969.

The Pale Paintings represent a new chromatic achievement for Gaucher, who cited among his sources of inspiration the palette of Claude Monet’s Water Lilies. Once stripped of all references to nature, the subject is refined to a succession of colour planes that emphasize non-physicality, and "a light that arises out of nowhere" as he put it. Discussing the structural and formal dynamics of this series, curator Sandra Grant Marchand highlights the rhythmic qualities of the diagonal that is perpetuated in linear space and yet "punctuates the surfaces of its subtly varied slants, creating the slight discords that hold our attention. The dark or light colours are worked in the full scope of their increasingly lateral deployment, and the hinted-at sites of transition from one tone to the next captivate us because they are so elusive."

This fertile cycle came to an end in 1992 with, among other pieces, Reds & Ps. (1992, Musée national des beaux-arts du Québec), an immense work whose graduated colours interpret and measure the passage of time, such as in the present painting, in a smaller scale.
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
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2Bs/Ps j.a.st 88, 1988 by artist Yves Gaucher