Valerio Adami (1935) - Belle Vue Hotel, 1985

Belle Vue Hotel, 1985


made in 1985
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "BYDealers – Art canadien important / Important Canadian Art" held on Sun, Nov 19, 2023.
Lot 50
Estimate: CAD $40,000 - $60,000
Realised: CAD $75,000

Lot description - from the online catalogue*


Techniques/Medium

Acrylique sur toile / Acrylic on canvas

Dimensions

198 x 147 cm / 78 x 57 ¾ in

Signatures

signée et titrée au dos / signed and titled on verso

Provenances

Collection Louise et Bernard Lamarre, Montréal

Acquise directement auprès de l'artiste / Acquired directly from the artist

Bibliographie/Literature

BIRON, Normand. « Valerio Adami : Quand la modernité puise sa lumière dans des mythologies intérieures », ETC, n o  9 (automne 1989), p. 39-41.

CREVIER, Lyne. « Adami, grand derviche de la couleur », Le Devoir, 20 juin 1989, p. 9.

GRAVEL, Claire, et ROSSHANDLER, Leo (dir.). Valerio Adami : Œuvres 1979-1989, Montréal, Galerie Lavalin, 1989.

MUSÉE NATIONAL D’ART MODERNE, Adami, Paris, Centre Georges Pompidou, Musée national d’art moderne, 1985.

La division de l’espace pictural revêtant pour lui une importance capitale, Valerio Adami (né à Bologne en 1935) se plie consciencieusement à cet exercice avant d’appliquer la couleur, comme on peut le constater ici. Formé en dessin en Italie avant de rouler sa bosse toute sa jeunesse et jusqu’au milieu de sa carrière, Adami touche à toutes sortes de techniques depuis presque 70 ans. La période pendant laquelle il réalise Belle Vue Hotel et l’esquisse connexe est marquée par des commandes publiques importantes et une reconnaissance de la part des grandes institutions, dont le Centre Georges Pompidou. Cette toile montre un homme et une mule endormie qui traversent une vaste campagne en voiture, s’éloignant d’une villa au bord d’un lac. Ce sujet, Adami le revisite à plusieurs reprises en petit format dans les années subséquentes. Coupé en deux par d’épaisses lignes noires qui donnent l’impression d’une rupture temporelle, le personnage au chapeau regarde à travers une forme sarcelle et gris semblable à un pare-brise. La composition, remarquable par l’absence d’ombres, baigne dans une atmosphère à la fois pesante et légèrement surréelle; les plans géométriques concurrents sont imprégnés de teintes d’aubergine, de vert olive et de bordeaux saturées empruntées aux prédécesseurs cloisonnistes de l’artiste. Avant d’adopter le style allégorique qu’on lui connaît, Adami a été paysagiste et portraitiste. Il a notamment exposé à la documenta III (Kassel), au Jewish Museum (New York) et au Grand Palais (Paris). Bien qu’on ait comparé son style au pop art, au vorticisme et au cubisme, son œuvre demeure résolument inclassable et unique.



An artist for whom the division of pictorial space is paramount, Valerio Adami (b. 1935, Bologna) painstakingly partitions his compositions prior to painting, and we have here the opportunity to witness both steps in this prolific creator’s process. First studying as a draughtsman in Italy and then travelling extensively as a young man and mid-career artist, Adami has worked across a breadth of media for the better part of seven decades. The period during which Belle Vue Hotel and its accompanying sketch were made was marked by significant public commissions and recognition from major institutions, including the Centre Georges Pompidou. Here, Adami depicts a man and sleeping mule driving through a vast countryside, a lakeside villa at their backs—a subject to which he would return in smaller formats in the years that followed. Peering through a teal-grey shape suggestive of a windshield, the hat-clad figure is bisected by thick, black lines that give the impression of a temporal schism. A heavy, if slightly surreal, atmosphere inhabits a composition noticeably absent of shadow in which competing geometric planes are infused with saturated hues of eggplant, olive, and maroon borrowed from Adami’s Cloisonnist predecessors. Exhibiting at documenta III, the Jewish Museum in New York, and the Grand Palais in Paris, Adami worked in landscape and portraiture before arriving at his signature allegorical style. Despite allusions to Pop Art, Vorticism, and Cubism, his work resists definitive categorization and is uniquely his own. (M. O.)
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
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Belle Vue Hotel, 1985 by artist Valerio Adami