Robert Roussil (1925-2013) - Sans titre / Untitled, c. 1963

Sans titre / Untitled, c. 1963


made in 1963
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "Post-War & Contemporary Art - 11 to 29 May, 2022" held on Sun, May 29, 2022.
Lot 22
Estimate: CAD $40,000 - $50,000
Realised: CAD $28,800

Lot description - from the online catalogue*


Techniques/Medium

Fonte / Cast iron

Dimensions

108 x 49,5 x 50,8 cm / 42 ½ x 19 ½ x 20 in

Signatures

Provenances

Collection de Bernard Lamarre, acquis directement de l'artiste / Collection of Bernard Lamarre, acquired directly from the artist

Collection particulière / Private collection, Ottawa

Bibliographie/Literature

BAILLARGEON, Stéphane. « Le sculpteur Robert Roussil 1925-2013 – Un monument disparaît », Le Devoir, 22 mai 2013. En ligne : <www.ledevoir.com/culture/378745/un-monument-disparait> (article consulté en mars 2022).

BEAUDRY, Louise. « Roussil, Robert », L’encyclopédie canadienne, 2008. En ligne : <www.thecanadianencyclopedia.ca/fr/article/roussil-robert> (article consulté en mars 2022).

TÉTREAU, François. Roussil : Écarlate, Saint-Laurent, Éditions du Trécarré, 1996. Œuvre reproduite en couleurs à la page 71. / Work reproduced in color on page 71.

Il avait tout d’un colosse, la carrure costaude, la barbe hirsute, des mains de champion de pelote basque. – Stéphane Baillargeon, 2013

Cette fonte de Robert Roussil incarne parfaitement l’énergie brute de l’artiste dans toute sa spatialité, comme la foudre sortie du sol pour rejoindre les nuages. La présence de cet alliage entraîne un courant tellurique dans son sillage, tandis que son mouvement axial simule une envolée gracieuse, surmontée d’une tête en enclume. Cette impression de force et de légèreté provient certainement de la période des bois qui la précède, dans les années 1950. Une telle surcharge ne vient pas seule. Elle trouve des points d’appui et de relance sur ses arêtes contondantes, ses surfaces rêches et ses concavités. Une sculpture hautement inspirée qui peut braver toutes les intempéries et ordonner le calme après la tempête. Les fontes de 1963 et 1964 « frappent par leur robustesse, leur solidité, leur caractère farouche et sauvage », écrit François Tétreau en faisant directement référence à la présente pièce, qui est le résultat d’une fonte au sable réalisée à la fonderie Werts, à Pantin, en France, vers 1963.

Robert Roussil naît à Montréal en 1925. Il reçoit sa formation artistique à l’Art Association of Montréal, ancêtre du Musée des beaux-arts de Montréal (1945-1946). Sculpteur au tempérament fougueux et polémique, il est profondément engagé dans les mouvements politiques de gauche. Il participe aussi à la création de plusieurs ateliers qui sont ouverts autant aux artistes qu’aux ouvriers. En 1947, Roussil fonde un groupe appelé La Place des Arts avec d’autres artistes tels que Paul-Émile Borduas et Jean-Paul Mousseau. À partir des années 1960, sa production sculpturale, constituée de modules, forme des lieux qu’il qualifie d’habitables. Il participe à plusieurs symposiums en Yougoslavie, à Montréal et à Grenoble et réalise de nombreux projets d’art public d’envergure au Québec et à l’étranger, dont l’aménagement d’un parc de sculptures sur le toit d’une usine d’épuration des eaux usées à Saint-Laurent-du-Var, en France. Plusieurs de ses œuvres d’art urbaines sont visibles à Montréal (et ailleurs au Québec) : Cactus modulaire, au 1100, boulevard René-Lévesque Ouest ; Migration, sur l’île Sainte-Hélène ; et Hommage à René Lévesque, à Lachine. L’artiste s’éteint en 2013 à son mythique atelier de Tourrettes-sur-Loup, près de Saint-Paul-de-Vence, en France, à l’âge de 87 ans.



He had all the makings of a colossus: broad shoulders, dishevelled beard, and the hands of a Basque pelota champion. – Stéphane Baillargeon, 2013

Robert Roussil’s iron casting perfectly embodies the artist’s raw energy in all of its spatiality, like a bolt of lightning shooting up from the ground to touch the clouds. This powerful alloy creates a telluric current in its wake, while the axial motion simulates a graceful take-off—all of it topped by an anvil-shaped head. The impression of strength and lightness most certainly stems from Roussil’s previous production in wood, in the 1950s. This surplus energy must be channelled, and the sculpture’s blunt edges, rough surfaces, and concavities provide resting and launch points. Here is a deeply inspired sculpture that can withstand all manner of foul weather and provide calm after the storm. The castings from 1963 and 1964 "are striking in their robustness, solidity, and wild, fierce character," writes François Tétreau in reference to this specific piece, produced through a sand-casting process at the Werts foundry, in Pantin, France, around 1963.

Robert Roussil was born in Montréal in 1925. He studied at the Art Association of Montréal (1945–46), which later became the Montréal Museum of Fine Arts. A fiery, controversial figure, Roussil was deeply involved in leftist political movements. He also took part in the foundation of several studios that welcomed both artists and labourers. In 1947, Roussil established a group called La Place des Arts with other artists, such as Paul-Émile Borduas and Jean-Paul Mousseau. Beginning in the 1960s, he created modular sculptures that formed what he described as livable spaces. Roussil took part in several sculpture symposiums in Yugoslavia, Montréal, and Grenoble, and produced many large-scale public art projects both in Québec and abroad, including the installation of a sculpture garden on the roof of a wastewater-treatment plant in Saint-Laurent-du-Var, France. Many of his urban artworks can be found throughout Montréal (and elsewhere in Québec), including Cactus modulaire, at 1100 René-Lévesque Boulevard West; Migration, on Île Sainte-Hélène; and Hommage à René Lévesque, in Lachine. Roussil died in 2013 at his legendary studio in Tourrettes-sur-Loup, near Saint-Paul-de-Vence, France, at the age of 87.
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
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Sans titre / Untitled, c. 1963 by artist Robert Roussil