Marcel Christian Barbeau, Rétine nationale, 1966
made in 1966
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "BYDealers - Important Canadian Art" held on Mon, Nov 18, 2024.
Lot 34
Lot 34
Estimate: CAD $60,000 - $80,000
Realised: CAD $60,000
Realised: CAD $60,000
Lot description - from the online catalogue*
Techniques/Medium
Acrylique sur toile / Acrylic on canvas
Dimensions
137 x 137 cm / 54 x 54 in
Signatures
Signée, datée et titrée au dos / Signed, dated and titled on verso
Provenance
Galerie du siècle, Montréal
Art/Shift, Montréal
Collection particulière / Private collection, Montréal
Bibliographie/Literature BEAUDRY, Ève-Lyne (dir.). Marcel Barbeau : En mouvement, catalogue d’exposition, Québec, Musée national des beaux-arts du Québec, 2018.
GAGNON, Carolle, et Ninon GAUTHIER. Marcel Barbeau : Le regard en fugue, Montréal, Centre d’étude et de communication sur l’art, 1990.
Exposition/Exhibition Trésors des collectionneurs II / Collector's Treasures II, Galerie Eric Klinkhoff, Montréal, du 24 octobre au 7 novembre 2020
Marcel Barbeau : Œuvres récentes, Galerie du Siècle, Montréal, février 1967
Le tableau Rétine nationale, daté de 1966, témoigne d’un moment charnière dans la carrière de Marcel Barbeau. À New York, où il vit de 1964 à 1968, le peintre s’intègre aux réseaux artistiques alors en vogue dans la métropole américaine, où il connaîtra une reconnaissance internationale. À la suite d’une première exposition individuelle à l’East Hampton Gallery, qui représente l’artiste de 1965 à 1970, la critique positive de l’époque associe sa récente production au mouvement op art – ou art optique –, alors en pleine effervescence aux États-Unis, si bien que le peintre devient un véritable pionnier du mouvement au Canada. Barbeau participera à de nombreuses expositions d’art optique aux États-Unis, où il se distinguera de ses contemporains grâce à une approche plastique plus intuitive ou viscérale, malgré l’« apparence réglée » des tableaux. La dualité perceptive se trouve au centre de ses recherches, soutenue par des réseaux linéaires et des plans chromatiques particulièrement lumineux.
Peintre, sculpteur, photographe et artiste de la performance, Marcel Barbeau connaît une carrière prolifique marquée par l’interdisciplinarité. De son vivant, le caractère novateur des formes d’art radicales qu’il privilégie, l’exemplarité de son œuvre et son esprit indépendant sont maintes fois cités. Élève de Borduas, Barbeau signe le manifeste Refus global en 1948 et se joint au groupe des Automatistes pour mieux s’en écarter quelques années plus tard, fidèle à ses convictions et en constante recherche picturale. Barbeau s’intéresse successivement à la montée de l’expressionnisme abstrait, au hard-edge et à l’art cinétique, dont il se fait le pionnier au Canada. Il reçoit de nombreux prix au fil de sa carrière, les plus récents étant le Prix du Gouverneur général en arts visuels et en arts médiatiques et le prix Paul-Émile-Borduas en 2013.
—
The painting Rétine nationale (1966) testifies to a key moment in Marcel Barbeau’s career. While in New York, where he lived from 1964 to 1968, Barbeau joined the art network that was then in vogue there and gained international recognition. After a first solo exhibition at the East Hampton Gallery, which represented him from 1965 to 1970, the positive criticism of the time associated his latest production with the Op Art (or optical art) movement, then in full swing in the United States. Barbeau would in fact become a pioneer of the movement in Canada. Taking part in many Op Art exhibitions in the United States, he stood out from his contemporaries for his more intuitive and visceral approach, despite the "ordered appearance" of the paintings. Perceptual duality lies at the heart of his work, sustained by particularly bright linear and chromatic patterns.
A painter, sculptor, photographer, and performance artist, Marcel Barbeau enjoyed a prolific interdisciplinary career. During his lifetime, he was often cited for the innovative aspect of the radical art forms that he favoured, for the exemplary nature of his work, and for his independent spirit. A student of Borduas, Barbeau signed the Refus Global manifesto in 1948 and joined Les Automatistes; he distanced himself from the group several years later, remaining true to his convictions on his constant pictorial quest. He became interested in Abstract Expressionism, including its hard-edge variant, and then in kinetic art, for which he is recognized as a Canadian pioneer. He received many awards throughout his career, including, most recently, the Governor General’s Award in Visual and Media Arts and the Prix Paul-Émile-Borduas, in 2013.
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.