Luis Feito (1929-2021) - Sans titre / Untitled, 1960

Sans titre / Untitled, 1960

Huile sur toile / Oil on canvas
14 cms x 18 cms (5.51 ins x 7.09 ins)
Signée au bas à gauche; signée et datée au dos / Signed lower left. Signed and dated verso
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "Post-war and Contemporary - Spring 2020" held on Thu, May 28, 2020.
Lot 18
Estimate: CAD $20,000 - $25,000
Realised: CAD $33,000

Lot description - from the online catalogue*

Provenance:
Galerie Lacerte art contemporain, Montréal

Collection particulière / Private collection, Montréal
Notes:
Luis Feito naît en 1929 à Madrid, en Espagne, où il étudie à l’Académie royale des beaux-arts Saint-Ferdinand. Ses voyages le conduisent à Paris en 1956. En 1957, Feito fonde le groupe El Paso, un des mouvements les plus influents de la peinture espagnole de la seconde moitié du 20e siècle. En tant que figure de proue d’un courant d’avant-garde, il expose en France, en Espagne, puis au Canada, plus précisément au Musée du Québec (aujourd’hui le Musée national des beaux-arts du Québec), au Musée d’art contemporain de Montréal et à la Galerie Gilles Corbeil. Feito vit à Montréal de 1981 à 1983 avant de s’établir à New York au début des années 1990. Son œuvre fait partie de nombreuses collections muséales prestigieuses, dont celles du Guggenheim Museum de New York et du Musée national d’art moderne de Paris. Artiste de renommée internationale, il remporte plusieurs prix au cours de sa carrière, notamment à la 1re Biennale de Paris (1959) et à la 30e Biennale de Venise (1960), où on lui remet le prix David-Bright. Il est également reçu officier (1985), puis commandeur (1993) de l’Ordre des arts et des lettres de France. Il vit aujourd’hui à Madrid.

Pendant son séjour dans la Ville Lumière, Feito s’intéresse au travail de ses pairs, plus particulièrement Jean Fautrier, Hans Hartung, Serge Poliakoff et Mark Rothko. Il s’initie également à l’automatisme et à l’abstraction lyrique; il commence dès lors à incorporer divers matériaux à ses peintures, par exemple du sable, comme dans le présent tableau, Sans titre (1960). Au tournant des années 1960, l’artiste montre un intérêt marqué pour la matérialité de la peinture, intérêt qui se traduit dans ses tableaux par le puissant contraste entre les empâtements texturés et les surfaces plus lisses. On y retrouve par ailleurs une palette subtile caractérisée par une monochromie sublimée par les noirs, les gris, les blancs et les ocres.



Luis Feito was born in Madrid, Spain, where he studied at the Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. His travels took him to Paris in 1956, and in 1957, he founded the El Paso group, one of the most influential Spanish painting movements of the second half of the twentieth century. As a key figure of the avant-garde movement, Feito exhibited in France, Spain, and in Canada, more specifically at the Musée du Québec (today the Musée national des beaux-arts du Québec), at the Musée d’art contemporain de Montréal, and at the Galerie Gilles Corbeil. Feito lived in Montreal from 1981 to 1983 before settling in New York in the early 1990s. His work is part of several prestigious museum collections including the Guggenheim Museum of New York and the Musée national d’art moderne de Paris. A world-renowned artist, Feito was awarded several prizes throughout his career, namely the 1re Biennale de Paris (1959) and the 30th Venice Biennale (1993), where he won the David-Bright Award. He was also named an Officer (1985) and a Commander (1993) of the Ordre des arts et des lettres de France. He currently lives in Madrid.

During his time in Paris, Feito became interested in the work of his peers, especially Jean Fautrier, Hans Hartung, Serge Poliakoff, and Mark Rothko. He also learned about automatism and lyrical abstraction, and began incorporating various materials into his paintings, for example sand, as in this Untitled (1960). In the early 1960s, the artist became fascinated by the materiality of paint, an interest that would manifest in his work through the powerful contrast between heavily textured and flat areas. Furthermore, one can also see a subtle monochromatic palette enhanced by blacks, greys, whites, and ochres.
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.
Sans titre / Untitled, 1960 by artist Luis Feito