Kent Monkman (1965) - Miss Africa, 2013

Miss Africa, 2013


made in 2013
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "BYDealers – Art canadien important / Important Canadian Art" held on Sun, Nov 19, 2023.
Lot 52
Estimate: CAD $200,000 - $300,000
Realised: CAD $168,000

Lot description - from the online catalogue*


Techniques/Medium

Acrylique sur toile / Acrylic on canvas

Dimensions

213,4 x 335,3 cm / 84 x 132 in

Signatures

signée et datée au bas à droite / signed and dated lower right

Provenances

Collection particulière / Private collection, New York

Peters Projects, Santa Fe

Bibliographie / Literature

ATLEO, E. R., Keith GOULET et John Ralston SAUL. The Four Continents: Kent Monkman, London, Black Dog Publishing Ltd., 2017. Œuvre reproduite en couleurs à la page 24. / Work reproduced in colour on page 24.

Exposition / Exhibition

The Four Continents, Kitchener-Waterloo Art Gallery, Kitchener, du 11 décembre 2016 au 12 mars 2017

C’est le trickster, le fripon, à son meilleur et à son plus impitoyable.

– John Ralston Saul

Dans ce tableau grandiose où il exploite le canon de l’histoire de l’art occidentale, Kent Monkman résume 2 000 ans d’intrication coloniale sur le continent africain. L’effet est sidérant. Les références qui vont de l’occupation romaine jusqu’à l’appropriation éhontée du patrimoine culturel dans l’art moderne en font une œuvre qui provoquera, ravira et suscitera à coup sûr la réflexion. S’inspirant de l’Allégorie des planètes et des continents, chef-d’œuvre du 18 e  siècle de Giovanni Battista Tiepolo, Monkman revisite l’imaginaire colonial d’aujourd’hui dans une série intitulée The Four Continents.

Au cœur de Miss Africa, un tigre paré de bijoux – symbole de l’effet brutal des interventions étrangères et de la prégnance des suppositions incorrectes – attaque un homme au torse nu. Des signes de richesse clinquants, piètre contrepartie pour l’exploitation continuelle des ressources humaines et naturelles, servent autant à entraver qu’à décorer des personnages luttant pour le pouvoir sur un terrain baigné par une atmosphère de violence. Des ancêtres de bois sculpté parcourent la scène à bord d’un camion garni d’artillerie et renversent avec défiance quiconque se ruerait sur leurs terres. Tout cela se déroule sous le regard des spectres des campagnes du passé, cachés dans une tente au sommet de la butte.

Si Tiepolo cherchait à réifier ses mécènes en les inscrivant dans la mythologie classique, Monkman use d’une stratégie semblable à des fins tout autres. Le format monumental familier de la peinture d’histoire regorge de possibilités de projection, et l’artiste respecte la frontière entre perpétuation et subversion des stéréotypes nuisibles. Connu pour le comique sombre, voire accablant, de ses représentations de l’histoire, Monkman refuse les caractérisations simplistes. Il commente avec intelligence le processus fluide de la subjectivation dans des compositions qui exigent des spectatrices et spectateurs qu’ils remettent en question leurs croyances profondes. En explorant l’espace liminal du malaise productif, Monkman présente une vision éblouissante de l’histoire et de ses conséquences sur le présent.

Kent Monkman est un artiste d’ascendance crie et européenne qui touche à la peinture, à la performance, à la vidéo et à l’installation. Il est titulaire d’un doctorat honorifique de l’Université de l’École d’art et de design de l’Ontario et a réalisé d’importantes commandes pour le Metropolitan Museum of Art (New York). Son exposition intitulée Honte et préjugés : Une histoire de résilience, qui marquait le 150 e  anniversaire de la Confédération, a été présentée dans plusieurs villes canadiennes.



This is the trickster at his best and at his least forgiving.

– John Ralston Saul

In this grandiose tableau, Kent Monkman exploits the Western art-historical canon to astonishing effect, capturing two millennia of colonial entanglement on the African continent. With references ranging from the Roman occupation to the egregious appropriation of cultural heritage in Modern art, Monkman delivers a work sure to provoke, to delight, and to engender reflection. Drawing on Giovanni Battista Tiepolo’s eighteenth-century masterpiece Allegory of the Planets and Continents, Monkman re-envisions the colonial imaginary for contemporary times in a series titled The Four Continents.

At the heart of Miss Africa, a jewel-clad tiger—a symbol for the brutal effects of foreign intervention and the pervasiveness of incorrect assumptions—mauls a shirtless man. Flashy signifiers of affluence (poor substitutes for the wealth extracted on an ongoing basis) both shackle and adorn the figures grappling for power in a terrain imbued with an atmosphere of ubiquitous violence. Carved-wood ancestors cruise through the scene in an artillery-mounted truck, defiantly flipping off those who would scramble for their lands, as haunting specters of past campaigns look on from a tent on the hilltop above.

If Tiepolo sought to reify his patrons by inscribing them in classical mythology, Monkman’s markedly different agenda is here served by a similar strategy. The familiar, monumental format of history painting is rife with the potential for projection, and Monkman strategically toes the line between perpetuation and subversion of harmful stereotypes. Known for his darkly comedic and, at times, devastating depictions of history, Monkman refuses facile characterizations. His compositions demand of their viewers an engagement with deep-rooted beliefs and comment expertly on the fluid process of subjectification. Mining this liminal space of productive discomfort, Monkman presents a dazzling vision of history and its continued encounter with the present.

An artist of Cree and settler heritage, Kent Monkman works across painting, performance, film, and installation. The recipient of an honorary doctorate from the Ontario College of Art and Design, he has completed major commissions for the Metropolitan Museum of Art, and his exhibition Shame and Prejudice: A Story of Resilience marking Canada’s sesquicentennial travelled extensively. (Mariah O'Brien)
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.
Miss Africa, 2013 by artist Kent Monkman