
Les palais de la mer I & II, 1992
made in 1992
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "BYDealers - Important Canadian Art" held on Tue, May 27, 2025.
Lot 30
Lot 30
Estimate: CAD $40,000 - $60,000
Realised: CAD $37,200
Realised: CAD $37,200
Lot description - from the online catalogue*
Techniques/Medium
Acrylique sur toile / Acrylic on canvas
Dimensions
167,6 x 381 cm (diptyque) / 66 x 150 in (diptych)
Signatures
Signée et datée au bas à gauche; signée, datée et titrée sur le châssis (sur chaque toile) / Signed and dated lower left; signed, dated and titled on the stretcher (on each canvas)
Provenances
Acquis directement auprès de l'artiste par la collection particulière actuelle, Montréal / Acquired directly from the artist by the current private collection, Montreal
Bibliographie/Literature MARTIN, Michel, et Roald NASGAARD. Les Plasticiens et les années 1950/60, Québec, Musée national des beaux-arts du Québec, 2013.
Le diptyque Les palais de la mer I & II, daté de 1992, fait partie du corpus réalisé par Jean-Paul Jérôme dans son atelier de Varennes, au Québec, entre 1989 et 1993. Il s’agit d’une période que l’artiste qualifie de charnière, au même titre que celle des premiers Plasticiens, survenue en 1955. En effet, dans le court métrage qui lui est consacré, Jean-Paul Jérôme : La couleur, la lumière, la forme, l'artiste renchérit sur l’importance de ces années de réclusion, où la peinture s’abandonne aux couleurs vives et complémentaires, dans un style inspiré de la période plasticienne et du pop art. Comme on le souligne dans la notice biographique de l’artiste dans le catalogue d’exposition Les Plasticiens et les années 1950/60, « Jérôme a renoncé à l’esthétique plasticienne vers 1957 lors de son séjour à Paris, marqué par la montée de l’abstraction lyrique. En fin de carrière, il s’est remis à une abstraction géométrique complexe et haute en couleurs ».
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The diptych Les palais de la mer I & II, dated 1992, is part of a body of work created between 1989 and 1993 by Jean-Paul Jérôme, in his studio in Varennes, Québec. Jérôme considered this period as pivotal to his career as the earlier Plasticiens movement of 1955. In a short film on his life and work titled Jean-Paul Jérôme: La couleur, la lumière, la forme, he emphasizes the importance of these years spent in relative seclusion, when he abandoned himself to vibrant, complementary colours inspired by the Plasticiens period, as well as Pop Art. As his catalogue biography for the exhibition The Plasticiens and Beyond: Montréal, 1955-1970 states, "Jean-Paul Jérôme abandoned the Plasticiens aesthetic around 1957 during his period in Paris, which was marked by the increasing influence of lyrical abstraction. At the end of his career, he returned to a complex and highly chromatic geometrical abstraction."
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.
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