Jean LeFébure (1930-2013) - Coquelicot, 1961

Coquelicot, 1961

Huile sur toile / Oil on canvas
31.75 cms x 39.25 cms (12.5 ins x 15.45 ins)
Signée et datée au bas à droite; signée sur le châssis / Signed and dated lower right. Signed on the stretcher
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "Post-war and Contemporary - Spring 2020" held on Thu, May 28, 2020.
Lot 29
Estimate: CAD $10,000 - $12,000
Realised: CAD $9,600

Lot description - from the online catalogue*

Provenance:
Collection particulière / Private collection, Montréal
Notes:
Jean LeFébure (né Lefebvre) est un peintre et sculpteur fortement influencé par les Automatistes. Épris de peinture, il fréquente dès l’âge de 17 ans le groupe d’artistes dissidents où il trouve des mentors en Paul-Émile Borduas, Claude Gauvreau et le futur critique d’art et galeriste Yves Lasnier. Il abandonne ses études en architecture et participe aux expositions Le Salon des Rebelles (1950) et Les étapes du vivant (1951). De 1953 à 1965, il part pour l’Europe avec plusieurs artistes du même mouvement et expose en Espagne, en France, en Italie et en Suisse. L’artiste s’établit à Paris, où il se fait libraire pour gagner sa vie tout en continuant de s’adonner à la peinture. Il réalise par ailleurs Coquelicot (1961) durant ces années parisiennes. En 1964, alors qu’il agit comme coloriste-conseil pour le Centre de recherche nucléaire de Saclay, il crée la Série de Saclay à partir des couleurs de l’usine. De retour au Québec, Il réalise la sculpture Signe solaire (1967) pour la Galerie nationale du Canada à l’occasion du centenaire du pays ; sculpture qui est ensuite prêtée à Terre des Hommes pendant l’Expo 67. On peut aujourd’hui admirer cette oeuvre au parc Jean- Drapeau, à Montréal. LeFébure se consacre par la suite à l’enseignement à l’École d’architecture de l’Université Laval (Québec), puis obtient, en 1970, un poste de professeur de peinture au Cégep de Saint-Laurent (Montréal), poste qu’il occupera jusqu’à sa retraite en 1990.



Jean LeFébure (born Lefebvre) was a painter and sculptor who was strongly influenced the Automatistes. At the age of 17, enamoured of painting, he began frequenting this group of dissident artists, where he found mentorship under Paul-Émile Borduas, Claude Gauvreau, and the future art critic and gallerist, Yves Lasnier. After abandoning his studies in architecture, he took part in the exhibitions Le Salon des Rebelles (1950) and Les étapes du vivant (1951). A few years later, from 1953 to 1965, he lived in Europe with many artists of the same movement, and presented his work in Spain, France, Italy, and Switzerland. He eventually settled in Paris and earned a living as a bookseller, while continuing to paint. Coquelicot (1961) is among the works created during his Parisian years. In 1964, while working as a colour consultant for the Saclay Nuclear Research Centre, he created the Série de Saclay based on the factory's colours. Upon his return to Québec, he produced a sculpture titled Signe solaire (1967) for the National Gallery of Canada, in honour of the country’s centennial. The piece was later loaned to the Man and his World pavilion during Expo 67, and can still be admired today on the grounds of Parc Jean-Drapeau, in Montreal. In subsequent years, LeFébure devoted himself to teaching at the School of Architecture at Laval University (Quebec City), before obtaining a teaching position at the Cégep de Saint-Laurent (Montreal), where he remained until his retirement in 1990.
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
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Coquelicot, 1961 by artist Jean LeFébure