Jean Goguen (1928-1989) - Miroir de la sagesse, 1962

Miroir de la sagesse, 1962


made in 1962
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "Art d’après-guerre & contemporain / Post-War & Contemporary Art" held on Sun, Nov 28, 2021.
Lot 17
Estimate: CAD $5,000 - $8,000
Realised: CAD $9,000

Lot description - from the online catalogue*


Technique / Medium:

Acrylique sur panneau / Acrylic on panel

Dimensions:

182,3 x 122 cm / 71 ¾ x 48 in

Signature:

Signée, titrée et datée au dos / Signed, titled and dated verso

Provenance:

Acquis directement auprès de l'artiste par la collection particulière actuelle, Montréal / Acquired directly from the artist by the current private collection, Montreal

Bibliographie / Literature:

« Fonds Jean Goguen », Bibliothèque et Archives nationales du Québec, s.d. En ligne : article consulté en septembre 2021.

ARBEC, Jules. « Le cheminement plastique de Goguen », Vie des arts, vol. 30, n o  122, printemps 1986. En ligne : article consulté en août 2021.

NASGAARD, Roald, Michel MARTIN, Lise LAMARCHE et Denise LECLERC. Les Plasticiens et les années 1950/60, Québec, Musée national des beaux-arts du Québec, et Markham, Varley Art Gallery of Markham, 2013.

ROSSHANDLER, Leo, et Claire GRAVEL. Jean Goguen : Mutations abstraites, œuvres sur papier, 1951-1959, Montréal, Promotion des arts Lavalin et Maison de la culture Frontenac, 1991.

Le peintre, dessinateur et coloriste industriel Jean Goguen naît à Montréal en 1927. Il fait ses études à l’École des beaux-arts de Montréal de 1945 à 1950 et signe le Manifeste des Plasticiens en 1955. « Cette approbation tacite plus qu’officielle, dit-il, doit être comprise comme l’aboutissement de mon propre cheminement, la forme, la couleur et la matière ayant été les principaux éléments qui, pour moi, ont toujours constitué la base même du discours plastique. » Après une période post-automatiste marquée par une série d’œuvres gestuelles sur papier à l’encre noire et blanche, Goguen se tourne vers l’abstraction géométrique de 1957 à 1959. En 1959, il participe à la mythique exposition Art abstrait aux côtés de Guido Molinari et de Claude Tousignant. S’ouvre ensuite, dans les années 1960, une période art optique qui table sur ces premiers travaux tout en en repoussant les limites. L’équilibre entre la forme et la matière, de même que la dynamique de la couleur, se trouve au cœur des préoccupations plastiques de l’artiste. C’est toutefois en tant qu’enseignant qu’il poursuit les recherches théoriques et esthétiques amorcées dans sa pratique artistique, puisqu’il devient professeur d’art à l’Université Sir George Williams (aujourd’hui l’Université Concordia). L’œuvre de Goguen a fait l’objet de nombreuses expositions notables, dont Geometric Abstraction in Canada (Camino Gallery, New York, 1962), Seven Montreal Artists (Hayden Gallery [Massachusetts Institute of Technology], Boston, 1968), et Jean Goguen : Mutations abstraites, œuvres sur papier, 1951-1959 (Maison de la culture Frontenac, Montréal, 1991).



Painter, draughtsman, and industrial colourist Jean Goguen was born in Montreal in 1927. He studied at the École des beaux-arts de Montréal from 1945 to 1950, and was a signatory of the Manifeste des Plasticiens in 1955. Of this, Goguen said, “This endorsement, more tacit than official, should be understood as the outcome of my own journey, as, for me, form, colour, and matter have always been the primary elements that have constituted the very basis of formal discourse.” After a post-Automatiste period characterized by a series of gestural works on paper in black and white ink, Goguen turned to geometric abstraction from 1957 to 1959. In 1959, he took part in the legendary exhibition Art abstrait alongside Guido Molinari and Claude Tousignant. What followed, in the 1960s, was an Op Art period that emerged from, and pushed the boundaries of, his late-1950s work. The balance between form and matter and the dynamics of colour are at the heart of his formal concerns. However, it was through teaching that he continued the theoretical and aesthetic research that he had first examined in his art practice, once he became an art professor at Sir George Williams University (now Concordia University). Goguen’s work was included in several noteworthy exhibitions, including Geometric Abstraction in Canada (Camino Gallery, New York, 1962); Seven Montreal Artists (Hayden Gallery [Massachusetts Institute of Technology], Boston, 1968); and Jean Goguen “abstract mutations”: Works on paper 1951–1959 (Maison de la culture Frontenac, Montréal, 1991).
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.
Miroir de la sagesse, 1962 by artist Jean Goguen