
Le jardin de Yannick, 2014
72 cms x 66 cms (28.35 ins x 25.98 ins)
Signée et datée au dos / Signed and titled verso
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "Post-war and Contemporary - Spring 2020" held on Thu, May 28, 2020.
Lot 11
Lot 11
Estimate: CAD $10,000 - $12,000
Did not sell
Did not sell
Lot description - from the online catalogue*
Provenance:
Galerie Laroche/Joncas, Montréal
Collection particulière / Private collection, Montréal
Notes:
La peinture de Dan Brault se construit par amalgames éclectiques de signes, de codes, de styles et d’esthétiques puisés dans des sources allant du jeu vidéo à la science en passant par l’histoire de l’art et l’art urbain. On observe néanmoins une constante dans son œuvre, à savoir la présence de la faune et de la flore, dont la facture varie, non seulement d’un tableau à l’autre, mais aussi à l’intérieur de chacun d’eux. Qui plus est, l’artiste met à profit tout son savoir-faire et sa virtuosité technique afin d’élaborer des compositions complexes et puissantes. Brault propose ainsi un nouvel ordonnancement d’images fragmentées et détournées, ce qui provoque une perte de repères, un effet à la fois déstabilisant et euphorisant. Son approche picturale est intuitive et ludique : elle se traduit par une vision du monde contemporain tantôt onirique, tantôt baroque. Dans Le jardin de Yannick (2014), l’unité plastique de l’œuvre repose sur la récurrence des motifs et du traitement graphique : éléments abstraits, pictogrammes, flore, pochoir, colorations acidulées, effet aérosol, multiplicité de plans. Le style urbain, la facture et la composition hyperactives, avec tag codé au centre de la toile, font appel à tous les sens du regardeur. Ce tableau luxuriant et magnétisant ne laissera personne indifférent.
—
Dan Brault's painting is built upon an eclectic amalgamation of signs, codes, styles, and aesthetics, drawn from sources ranging from video games to science, from urban art to art history. Nonetheless, one observes a constant in his work: the presence of fauna and flora, their construction varying not only from one painting to next, but also within each painting. Moreover, Brault brings all his expertise and technical virtuosity to bear in the elaboration of complex, powerful compositions. He thus proposes a novel arrangement of fragmented and deflected images, a disorienting effect that is at once destabilizing and euphoric. His intuitive and playful pictorial approach translates into a vision, both dreamlike and baroque, of the contemporary world. In Le jardin de Yannick (2014), the formal unity of the work resides in the recurrence of patterns and graphical treatment: abstract elements, pictograms, flora, stencils, acid colors, aerosol effects, multiplicity of levels. The urban style, design, and hyperactive composition, with coded tag at the centre of the canvas, appeal to all the viewer’s senses. This lush and mesmerizing painting will leave no one unmoved.
Galerie Laroche/Joncas, Montréal
Collection particulière / Private collection, Montréal
Notes:
La peinture de Dan Brault se construit par amalgames éclectiques de signes, de codes, de styles et d’esthétiques puisés dans des sources allant du jeu vidéo à la science en passant par l’histoire de l’art et l’art urbain. On observe néanmoins une constante dans son œuvre, à savoir la présence de la faune et de la flore, dont la facture varie, non seulement d’un tableau à l’autre, mais aussi à l’intérieur de chacun d’eux. Qui plus est, l’artiste met à profit tout son savoir-faire et sa virtuosité technique afin d’élaborer des compositions complexes et puissantes. Brault propose ainsi un nouvel ordonnancement d’images fragmentées et détournées, ce qui provoque une perte de repères, un effet à la fois déstabilisant et euphorisant. Son approche picturale est intuitive et ludique : elle se traduit par une vision du monde contemporain tantôt onirique, tantôt baroque. Dans Le jardin de Yannick (2014), l’unité plastique de l’œuvre repose sur la récurrence des motifs et du traitement graphique : éléments abstraits, pictogrammes, flore, pochoir, colorations acidulées, effet aérosol, multiplicité de plans. Le style urbain, la facture et la composition hyperactives, avec tag codé au centre de la toile, font appel à tous les sens du regardeur. Ce tableau luxuriant et magnétisant ne laissera personne indifférent.
—
Dan Brault's painting is built upon an eclectic amalgamation of signs, codes, styles, and aesthetics, drawn from sources ranging from video games to science, from urban art to art history. Nonetheless, one observes a constant in his work: the presence of fauna and flora, their construction varying not only from one painting to next, but also within each painting. Moreover, Brault brings all his expertise and technical virtuosity to bear in the elaboration of complex, powerful compositions. He thus proposes a novel arrangement of fragmented and deflected images, a disorienting effect that is at once destabilizing and euphoric. His intuitive and playful pictorial approach translates into a vision, both dreamlike and baroque, of the contemporary world. In Le jardin de Yannick (2014), the formal unity of the work resides in the recurrence of patterns and graphical treatment: abstract elements, pictograms, flora, stencils, acid colors, aerosol effects, multiplicity of levels. The urban style, design, and hyperactive composition, with coded tag at the centre of the canvas, appeal to all the viewer’s senses. This lush and mesmerizing painting will leave no one unmoved.
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.