Claude Tousignant (1932) - Accélérateur chromatique 96, 1968

Accélérateur chromatique 96, 1968


made in 1968
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "BYDealers - Important Canadian Art" held on Tue, May 27, 2025.
Lot 32
Estimate: CAD $650,000 - $850,000
Realised: CAD $810,000

Lot description - from the online catalogue*


Techniques/Medium

Acrylique sur toile / Acrylic on canvas

Dimensions

244 cm (diamètre) / 96 ⅛ in (diameter)

Signatures

Signée et datée au dos / Signed and dated on verso

Provenances

Acquis directement auprès de l'artiste par Alexander Orlow pour la collection Peter Stuyvesant, Amsterdam, 1970 / Acquired directly from the artist by Alexander Orlow for the Peter Stuyvesant Collection, Amsterdam, 1970

The BAT Artventure Collection (formerly known as the Peter Stuyvesant Collection / auparavant la collection Peter Stuyvesant)

Sotheby's, The BAT Artventure Collection, Part II, Amsterdam, April 19, 2011 (lot 84)

Museo de Arte Contemporáneo de Buenos Aires, Aldo Rubino Foundation, Buenos Aires (Argentine/Argentina)

Bibliographie/Literature CAMPBELL, James D. After Geometry: The Abstract Art of Claude Tousignant, Toronto, ECW Press, 1995.

CAMPBELL, James D. Claude Tousignant : Espaces-tensions, 1955-1998 / Claude Tousignant: Charged Spaces, 1955–1998, Montréal, Galerie de Bellefeuille, 1999.

GAGNON, Paulette, Mark LANCTÔT et Marc MAYER. Claude Tousignant, Montréal, Musée d’art contemporain de Montréal, 2009.

MARTIN, Michel, et Roald NASGAARD. Les Plasticiens et les années 1950/60, Québec, Musée national des beaux-arts du Québec, 2013.

NASGAARD, Roald. Abstract Painting in Canada, Vancouver, Douglas & McIntyre, et Halifax, Art Gallery of Nova Scotia, 2007.

REID, Dennis. A Concise History of Canadian Painting, Toronto, Oxford University Press, 1988.

WITTE, Arnold. "The Myth of Corporate Art: The Start of the Peter Stuyvesant Collection and Its Alignment with Public Arts Policy in the Netherlands, 1950–1960," International Journal of Cultural Policy, 27:3, pp. 344–357. Online: <https://doi.org/10.1080/10286632.2020.1746291>

Exposition/Exhibition A Global Exchange, Geometric Abstraction Since 1950, Patricia & Phillip Frost Art Museum, Westchester, from November 8, 2014, to January 4, 2015

Dans Accélérateur chromatique 90 (1968), Claude Tousignant semble défier toutes les lois de la gravité en réinventant le langage des couleurs. Ce tableau majestueux connaîtra une destinée digne de sa grandeur en entrant dans la prestigieuse collection Peter Stuyvesant.

Un parcours remarquable En 1965, Tousignant participe à l’exposition The Responsive Eye, au Museum of Modern Art de New York, et représente le Canada à la 8 e  Biennale de São Paulo. Cette visibilité sur la scène internationale propulse sa carrière, ce qui n’échappe pas à l’œil aiguisé d’Alexander Orlow (1918-2009), alors directeur général de l’usine de cigarettes de la Turkish Macedonian Tobacco Company (Turmac), à Zevenaar, aux Pays-Bas. Guidé par l’expertise des directeurs de musée d’art les plus influents de son pays, Orlow constitue l’une des collections d’entreprise les plus innovantes du monde et devient le premier homme d’affaires à concevoir le projet d’exposer des œuvres d’art moderne dans une usine. À tour de rôle, les toiles sont suspendues au plafond de l’usine et accrochées dans les bureaux. La collection Peter Stuyvesant, qui réunit un vaste corpus d’art abstrait et d’avant-garde, comptera à son apogée plus de 1 500 œuvres.

La collection fait l’objet d’une exposition itinérante intitulée Le musée dans l’usine, qui s’arrête à Stratford, en Ontario, et à Montréal en 1968 avant d’être présentée dans une dizaine d’autres villes canadiennes par la Galerie nationale du Canada (aujourd’hui le Musée national des beaux-arts du Canada), en collaboration avec Rothmans de Pall Mall Canada limitée. Pour l’occasion, Orlow complète l’exposition avec des toiles d’artistes canadiens, dont Marcelle Ferron, Jacques Hurtubise, Guido Molinari, Jean Paul Riopelle et Claude Tousignant. En 1970, l’homme d’affaires met la main sur Accélérateur chromatique 90, qui demeurera dans la collection Peter Stuyvesant (renommée collection BAT Artventure en 2002 lorsque la Turmac fait place à la British American Tobacco) jusqu’à la fermeture de l’usine de Zevenaar en 2008, après quoi le Musée d’art contemporain de Buenos Aires, Fondation Aldo Rubino, en fera l’acquisition.

Les Accélérateurs chromatiques Avec cette série réalisée de 1967 à 1969, Claude Tousignant s’élance à la conquête de l’aire picturale en élaborant des pièces circulaires d’une puissance inégalée. Une des œuvres les plus épiques de ce corpus est sans conteste Accélérateur chromatique 90, dont le diamètre monumental glorifie l’abstraction géométrique. Sur la toile, 48 anneaux concentriques sont répartis en 7 couleurs distinctes, dont la séquence tonale obéit à une méthode rigoureuse et à des calculs précis. Les couleurs éclatantes de marque Day-Glo dirigent le regard depuis le cœur battant jusqu’à la périphérie du tondo, comme les vagues concentriques autour d’un caillou lancé dans l’eau. La combinaison tonique des coloris provoque un effet de distanciation et de rapprochement – une troisième dimension entre le spectateur ou la spectatrice et l’œuvre. Confronté à l’expérience vertigineuse des couleurs pures, le « corps dans l’espace devient l’axe fixe de tous les mouvements circulaires », écrit l’autrice Paulette Gagnon.

À cette époque, Tousignant s’intéresse à une conception de la peinture fondée sur un retour à la matière première, c’est-à-dire à une peinture vidée de toute référence jugée superflue, un pur objet de perception et de sensation. C’est ainsi qu’il trouve en Piet Mondrian, en Edgard Varèse et en Barnett Newman des modèles par excellence. Tousignant explore les possibilités infinies d’une peinture qui est « immédiatement compréhensible », objet autonome doté d’une organisation spatiale et d’une interaction dynamique internes totalement dépourvues de toute représentation de la nature. « Chez Newman, j’ai trouvé un espace d’une beauté spectaculaire, relate-t-il. C’est exactement ce que j’essayais de faire en 1956 : dire le plus possible avec le moins d’éléments possible. »

Tousignant, peintre visionnaire La vision plastique de Tousignant évolue rapidement autour d’une constance géométrique allant du rectangle le plus austère à la forme circulaire la plus vibratoire. Cette recherche d’équilibre aboutit à une exploration structurelle du cercle, véritable signature visuelle de l’artiste au milieu des années 1960. Avec les Accélérateurs chromatiques, le peintre fait la démonstration de l’inexorable pouvoir de cette figure, comme un pôle magnétique où toute l’activité rétinienne converge. Les délicats anneaux aux couleurs étudiées se répercutent dans un chœur tantôt centripète, tantôt centrifuge, qui ondule telles des « vagues d’énergies chromatiques ». Le peintre parvient ainsi à transcender l’espace pictural et à obtenir un terrain de jeu optique qui nourrit, plutôt qu’il ne résout, l’énigme de la couleur pure. Car ici seulement, l’œil assiste en temps réel au mélange des lumières. (Annie Lafleur)

--

Claude Tousignant’s Accélérateur chromatique (1968) seems to defy the laws of gravity by reinventing the language of colour. This majestic painting would meet a destiny worthy of its greatness by becoming part of the prestigious Peter Stuyvesant Collection.

A remarkable provenance In 1965, Tousignant took part in the exhibition The Responsive Eye at the Museum of Modern Art, in New York, and represented Canada at the 8th Bienal de São Paulo. This international exposure propelled his career to new heights and captured the attention of Alexander Orlow (1918– 2009), the keen-eyed executive director of the Turkish-Macedonian Tobacco Company (Turmac), in Zevenaar, the Netherlands. Guided by the most influential art museum directors in the country, Orlow built one of the most innovative corporate collections in the world and became the first executive to propose the idea of presenting modern art in a factory. The paintings, displayed on a rotating basis, were hung over Turmac’s factory floor and in its office areas. At its peak, the Peter Stuyvesant Collection comprised a vast body of more than fifteen hundred abstract and avant-garde works.

The collection was the subject of an exhibition titled The Art Gallery in the Factory, which was presented in Stratford, Ontario, and in Montréal in 1968, after which the National Gallery of Canada, in collaboration with Rothmans of Pall Mall Canada, toured it to nearly a dozen other venues in Canada. For the occasion, Orlow chose to complement the exhibition with works by Canadian artists, including Marcelle Ferron, Jacques Hurtubise, Guido Molinari, Jean Paul Riopelle, and Claude Tousignant. Orlow went on to acquire Accélérateur chromatique 90 for the Peter Stuyvesant Collection in 1970 (renamed the BAT Artventure Collection in 2002, when Turmac was acquired by British American Tobacco), where it remained until the Zevenaar factory was closed in 2008, at which time it was purchased by the Museum of Contemporary Art of Buenos Aires, Aldo Rubino Foundation.

The Accélérateurs chromatiques In his Accélérateurs chromatiques series, produced between 1967 and 1969, Claude Tousignant set out to conquer the pictorial field by devising a series of circular paintings of incomparable impact. One of the most astounding pieces from this body of work is undoubtedly Accélérateur chromatique 90, whose monumental diameter glorifies geometric abstraction. On its surface, forty-eight concentric rings are divided into seven distinct colours whose tonal sequence follows a rigorous method and precise calculations. The dazzling Day-Glo hues direct the gaze from the tondo’s beating heart to its outer edge like concentric waves around a pebble tossed into a pond. The stimulating colour combinations create a push-pull effect—a third dimension between the viewer and the work. Confronted with the dizzying experience of pure colour, the "body in space becomes the fixed axis of every circular movement," writes author Paulette Gagnon.

At the time, Tousignant was exploring a concept of painting based on a return to primary matter—in other words, painting that is emptied of any superfluous references, a pure object of perception and sensation. He found the ultimate exemplars of this in Piet Mondrian, Edgard Varèse, and Barnett Newman. Tousignant explored the infinite possibilities of a form of painting that is "immediately understood," an autonomous object, possessed of a spatial organization and dynamic internal interaction, that is totally devoid of all natural representation. "With Newman, I found a space of spectacular beauty," he stated. "It’s exactly what I was trying to do in 1956: to say as much as possible with as few elements as possible."

Tousignant, visionary painter Tousignant’s formal vision quickly evolved around a constant geometry that ranged from the most austere rectangle to the most vibrant circular form. This search for equilibrium culminated in a structural exploration of the circle, which became his visual signature in the mid-1960s. In the Accélérateurs chromatiques, he demonstrated the inexorable power of this figure, as if it were a magnetic pole in which all retinal activity converged. The delicate rings of carefully considered colour reverberate in a sometimes centripetal, sometimes centrifugal chorus that undulates like "waves of chromatic energy." Here, Tousignant manages to transcend pictorial space, achieving a kind of optical playground that feeds, rather than resolves, the enigma of pure colour. Within this space, the eye witnesses the blending of light in real time. (Annie Lafleur)
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.
Accélérateur chromatique 96, 1968 by artist Claude Tousignant