
La mer, 1963
made in 1963
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "BYDealers - Important Canadian Art" held on Mon, Nov 18, 2024.
Lot 12
Lot 12
Estimate: CAD $10,000 - $15,000
Realised: CAD $16,800
Realised: CAD $16,800
Lot description - from the online catalogue*
Techniques/Medium
Bronze avec patine brune / Bronze with brown patina
Dimensions
33 x 20,3 x 20,3 cm / 13 x 8 x 8 in
Signatures
Estampille « Artcast » et gravure « CD 63 » à la base / Stamped "Artcast" and engraved "CD 63" at the bottom (Ed. de/of 5)
Provenance
Art/Shift, Montréal
Collection particulière / Private collection, Montréal
Né à Granby en 1920, Charles Daudelin, qui se fait d’abord remarquer en tant que peintre au début de la vingtaine, demeure surtout connu pour son rôle dans le renouveau de la sculpture et le développement de l’art public au Canada. Installé à Montréal en 1939 sur la recommandation de Paul-Émile Borduas, il reçoit sa formation à l’École du meuble (1939-1943). Lors d’un séjour à New York (1944), puis en France (1946-1948), il côtoie des artistes tels que Fernand Léger, Jacques Lipchitz et Henri Laurens. Sa carrière ne se limite toutefois pas à la peinture et à la sculpture, puisqu’il réalisera également des marionnettes, des affiches et des décors pour le théâtre, des illustrations de livre, du mobilier d’église ainsi que des médailles et des trophées, en plus d’enseigner à l’École des beaux-arts de Montréal dans les années 1960.
Charles Daudelin est notamment récipiendaire de l’Académie royale des arts du Canada (1972), lauréat du prix Paul-Émile-Borduas (1985) et grand officier de l’Ordre national du Québec (1998). Ses peintures et ses sculptures se trouvent aujourd’hui dans plusieurs collections publiques, dont celles du Musée national des beaux-arts du Québec, du Musée d’art contemporain de Montréal et du Musée des beaux-arts du Canada, tandis que ses œuvres d’art public sont visibles à Charlottetown, à Montréal, à Ottawa, à Paris et à Québec, entre autres. À son décès en 2001, les funérailles sont célébrées en la chapelle Notre-Dame-du-Sacré-Cœur, dont il avait conçu l’imposant retable après un incendie quelque 20 ans plus tôt.
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Born in Granby in 1920, Charles Daudelin, who first made his mark as a painter in his early twenties, is known primarily for his role in reviving the art of sculpture and expanding the presence of public art in Canada. On the advice of Paul-Émile Borduas, Daudelin moved to Montréal in 1939 and attended the École du meuble (1939–43). During visits to New York (1944) and France (1946–48), he spent time with other artists, such as Fernand Léger, Jacques Lipchitz, and Henri Laurens. Beyond his painting and sculpture practice, he also created marionettes, posters, stage sets, book illustrations, and decorative pieces for churches, and designed medals and trophies—all of this in addition to teaching at the École des beaux-arts de Montréal in the 1960s.
Daudelin was elected a member of the Royal Canadian Academy of Arts (1972), received the Prix Paul-Émile-Borduas (1985), and was made a Grand Officer of the Ordre national du Québec (1998). His paintings and sculptures are included in many public collections, including those of the Musée national des beaux-arts du Québec, the Musée d’art contemporain de Montréal, and the National Gallery of Canada. His public artworks can be seen in Charlottetown, Montréal, Ottawa, Québec City, and Paris, among other cities. His funeral, in 2001, was held at the Notre-Dame-du-Sacré-Coeur chapel, whose impressive altarpiece he designed some twenty years earlier after the original was destroyed in a fire.
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.
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