Arthur Villeneuve (1910-1990) - Sans titre / Untitled, 1963

Sans titre / Untitled, 1963


made in 1963
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "Post-War & Contemporary Art - 11 to 29 May, 2022" held on Sun, May 29, 2022.
Lot 12
Estimate: CAD $7,000 - $9,000
Realised: CAD $7,800

Lot description - from the online catalogue*


Techniques/Medium

Huile sur toile / Oil on canvas

Dimensions

52,1 x 61,6 cm / 20 ½ x 24 ¼ in

Signatures

signée au bas à droite; datée « 8.2.63 » au dos / signed lower right; dated "8.2.63" verso

Provenances

Yves Laroche Galerie d'art, Montréal

Collection particulière / Private collection, Montréal

Parfois qualifiée, à tort ou à raison, d’art naïf, d’art brut ou d’art populaire, l’œuvre d’Arthur Villeneuve évolue en marge des grands mouvements ayant marqué le Québec du 20e siècle. C’est en 1946 qu’il réalise ses premiers dessins dans un cahier d’écolier. Onze ans plus tard, il abandonne son métier et entreprend de peindre l’entièreté des murs intérieurs, des plafonds et de la façade de sa maison du « Bassin », quartier populaire de Chicoutimi (aujourd’hui Saguenay), soit une surface de quelque 510 mètres carrés. C’est ainsi que, durant presque deux ans, il travaille jusqu’à 100 heures par semaine à l’élaboration de fresques colorées représentant l’histoire et les attraits de sa région, de même que des sujets fantaisistes. En 1959, il commence à accueillir les visiteurs dans sa demeure. Il est remarqué par le peintre Stanley Cosgrove, qui le fait connaître au grand public. Car outre la maison, qui fait l’objet d’un court métrage de l’Office national du film du Canada en 1964, l’œuvre prolifique de Villeneuve se compose de près de 4 000 tableaux et 2 000 dessins. Le Musée des beaux-arts de Montréal lui consacre une rétrospective en 1972. La même année, l’artiste reçoit l’Ordre du Canada. En 1994, soit quatre ans après la mort de Villeneuve, la célèbre maison est transportée au musée régional La Pulperie de Chicoutimi.



Sometimes qualified—rightly or wrongly—as art naïf, art brut, or folkloric art, Arthur Villeneuve’s oeuvre resists categorization with any major art movement that marked Quebec in the 20th century. Villeneuve made his first drawings in a school notebook in 1946. Eleven years later, he abandoned his trade as a barber and began painting the entire surface, inside and out, of his 510-square-metre home in Le Bassin, a working-class neighbourhood of Chicoutimi (now Saguenay). For the next two years, Villeneuve worked obsessively on his project, spending up to 100 hours a week painting his colourful frescoes depicting the history and attractions of his region, as well as other imaginative subjects. In 1959, he opened his house to the public as a tourist attraction, capturing the attention of Stanley Cosgrove, who introduced him to a broader public. In addition to his house, which was the subject of a National Film Board documentary in 1964, Villeneuve created a prolific body of work composed of some 4,000 paintings and 2,000 drawings. The Montreal Museum of Fine Arts held a retrospective of his work in 1972, and he received the Order of Canada that same year. In 1994, four years after his death, his famous house was moved and put on permanent display inside the Musée de la Pulperie, in Chicoutimi.
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
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Sans titre / Untitled, 1963 by artist Arthur Villeneuve