Armand Fernandez - Accumulation (cadrans de téléphone), 1971

Accumulation (cadrans de téléphone), 1971


made in 1971
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "BYDealers – Art canadien important / Important Canadian Art" held on Sun, May 28, 2023.
Lot 16
Estimate: CAD $20,000 - $30,000
Realised: CAD $19,200

Lot description - from the online catalogue*


Techniques/Medium

Cadrans de téléphone, inclusion sous plexiglas et base en métal / Telephone dials, inclusion under plexiglass and metal base

Dimensions

137 x 80 x 7 cm / 54 x 31 ½ x 2 ¾ in

Signatures

signature et date « Arman 71 » gravées au bas au centre / signature and date "Arman 71" engraved lower centre

Provenances

Galerie Alexandre de la Salle, Saint-Paul-de-Vence

Collection particulière / Private collection, Montréal

Le prolifique peintre, sculpteur et plasticien franco-états-unien Arman a été un des premiers artistes à utiliser des objets manufacturés comme matière picturale. Avec ses confrères du nouveau réalisme, il a eu une influence certaine sur le Pop Art. Bien qu’il soit surtout connu pour ses « accumulations », il a aussi produit un important corpus de gravures et de lithographies, de même que des monuments publics qu’on peut admirer dans près d’une centaine de villes du monde. Arman est représenté dans les collections d’institutions telles que le Metropolitan Museum of Art (New York), Tate (Royaume-Uni) et le Centre Pompidou (Paris); il a eu droit à plusieurs rétrospectives au fil des années.

Né à Nice, en France, en 1928, Armand Fernandez manifeste très tôt des aptitudes pour la peinture et le dessin. Après son baccalauréat, il poursuit une formation dans le domaine des arts à l’École des arts décoratifs de Nice (aujourd’hui la Villa Arson), puis à l’École du Louvre, à Paris. En hommage à Vincent van Gogh, il signe ses œuvres de son prénom seulement, mais en 1958, à la suite d’une faute d’impression sur des invitations, il adopte la graphie sans « d » pour de bon. À partir de 1961, il partage son temps entre le sud de la France et New York; il obtient la citoyenneté états-unienne en 1972. Parmi ses prix et distinctions, Arman est fait chevalier (1972), puis officier (1993) de l’Ordre national du mérite et reçoit la Légion d’honneur (1989). Il s’éteint à New York en 2005.



The prolific French-born American painter and sculptor Arman was one of the first artists to use manufactured objects as pictorial material. Along with other New Realism artists, he had an undeniable influence on Pop Art. Although primarily known for his "accumulations," Arman also produced an important number of etchings and lithographs, as well as public artworks that can be found in nearly one hundred cities around the world. Arman is represented in the collections of the Metropolitan Museum of Art (New York), the Tate (London), and the Centre Pompidou (Paris), and his work has been featured in many retrospective exhibitions over the years.

Born in Nice, France, in 1928, Armand Fernandez soon demonstrated his talent for painting and drawing. After obtaining his baccalaureate, he pursued his fine art studies at the École des arts décoratifs de Nice (now the Villa Arson), then at the École du Louvre in Paris. As an homage to Van Gogh, he used only his first name to sign his works, but in 1958, after a printing error dropped the "d" in his name on one of his invitations, he adopted the abbreviated version for good. Beginning in 1961, Arman split his time between the south of France and New York, eventually receiving his American citizenship in 1972. Among his awards and distinctions, Arman was made a Chevalier of the National Order of Merit and received the Legion of Honour (1989). He died in New York in 2005.
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.
Accumulation (cadrans de téléphone), 1971 by artist Armand Fernandez