
Sans titre / Untitled (Juillet 69-13), 1969
294.64 cms x 35 cms (116 ins x 13.78 ins)
Signée et datée au bas à droite; signée et datée sur le châssis / signed and dated lower right. Signed and dated on the stretcher
made in 1969
Lot offered for sale by BYDealers, Montréal at the auction event "BYDealers - Historical and Post-War Canadian Art" held on Sun, May 30, 2021.
Lot 46
Lot 46
Estimate: CAD $35,000 - $45,000
Realised: CAD $60,000
Realised: CAD $60,000
Lot description - from the online catalogue*
Provenance:
Galerie Ariel, Paris
Collection particulière / Private collection, Montréal
Notes:
Originaire de Toulouse, André Marfaing s’installe en 1949 dans une Ville Lumière en pleine effervescence artistique. Il se lie d’amitié avec Pierre Soulages, Alfred Manessier, Maurice Estève et d’autres peintres qui appuieront son engagement sur la voie de l’abstraction. En 1964, la galerie Ariel le prend sous son aile, aux côtés de Corneille, Bengt Lindström et Yasse Tabuchi. L’huile sur toile proposée ici, qui provient à l’origine de sa galerie parisienne, fait directement écho aux lavis d’encre sur papier que l’artiste produit au tournant des années 1970. Particulièrement poignante, la peinture de Marfaing privilégie les rapports entre le noir et le blanc, tout en coïncidant par moments avec les préoccupations esthétiques des expressionnistes abstraits. Les forts empâtements, surtout présents dans ses premières œuvres, tendent à s’épurer au fil des décennies, en même temps que ses compositions se géométrisent. Les rapports entre le vide et le plein, l’ombre et la lumière, traduisent chez l’artiste une certaine quête de l’absolu qui se manifeste notamment par une étude soutenue de l’architecture romane. En 2018, le Musée des beaux-arts de Quimper, en collaboration avec le Musée des beaux-arts de Carcassonne, lui consacre une exposition rétrospective regroupant des peintures et des lavis.
—
In 1949, Toulouse-born artist André Marfaing settled in the City of Light, then in full artistic effervescence. He befriended Pierre Soulages, Alfred Manessier, Maurice Estève, and other painters who supported his venture on the road to abstraction. In 1964, Galerie Ariel took him under its wing, alongside Corneille, Bengt Lindström, and Yasse Tabuchi. The oil on canvas on offer here, which originates from his Paris gallery, is a direct echo of the ink washes on paper that he produced at the turn of the 1970s. Marfaing’s particularly poignant painting emphasizes the relationships between black and white, while coinciding at times with the aesthetic preoccupations of the abstract expressionists. The thick impastos, especially present in his early production, tend to thin out over the decades, at the same time that his compositions become more geometric. Relationships between emptiness and fullness, shadow and light, are rendered in his work through a search for the absolute, which is manifest by his sustained study of Romanesque architecture. In 2018, the Musée des beaux- arts de Quimper, together with the Musée de beaux-arts de Carcassonne, presented a retrospective exhibition of Marfaing’s paintings and washes.
Galerie Ariel, Paris
Collection particulière / Private collection, Montréal
Notes:
Originaire de Toulouse, André Marfaing s’installe en 1949 dans une Ville Lumière en pleine effervescence artistique. Il se lie d’amitié avec Pierre Soulages, Alfred Manessier, Maurice Estève et d’autres peintres qui appuieront son engagement sur la voie de l’abstraction. En 1964, la galerie Ariel le prend sous son aile, aux côtés de Corneille, Bengt Lindström et Yasse Tabuchi. L’huile sur toile proposée ici, qui provient à l’origine de sa galerie parisienne, fait directement écho aux lavis d’encre sur papier que l’artiste produit au tournant des années 1970. Particulièrement poignante, la peinture de Marfaing privilégie les rapports entre le noir et le blanc, tout en coïncidant par moments avec les préoccupations esthétiques des expressionnistes abstraits. Les forts empâtements, surtout présents dans ses premières œuvres, tendent à s’épurer au fil des décennies, en même temps que ses compositions se géométrisent. Les rapports entre le vide et le plein, l’ombre et la lumière, traduisent chez l’artiste une certaine quête de l’absolu qui se manifeste notamment par une étude soutenue de l’architecture romane. En 2018, le Musée des beaux-arts de Quimper, en collaboration avec le Musée des beaux-arts de Carcassonne, lui consacre une exposition rétrospective regroupant des peintures et des lavis.
—
In 1949, Toulouse-born artist André Marfaing settled in the City of Light, then in full artistic effervescence. He befriended Pierre Soulages, Alfred Manessier, Maurice Estève, and other painters who supported his venture on the road to abstraction. In 1964, Galerie Ariel took him under its wing, alongside Corneille, Bengt Lindström, and Yasse Tabuchi. The oil on canvas on offer here, which originates from his Paris gallery, is a direct echo of the ink washes on paper that he produced at the turn of the 1970s. Marfaing’s particularly poignant painting emphasizes the relationships between black and white, while coinciding at times with the aesthetic preoccupations of the abstract expressionists. The thick impastos, especially present in his early production, tend to thin out over the decades, at the same time that his compositions become more geometric. Relationships between emptiness and fullness, shadow and light, are rendered in his work through a search for the absolute, which is manifest by his sustained study of Romanesque architecture. In 2018, the Musée des beaux- arts de Quimper, together with the Musée de beaux-arts de Carcassonne, presented a retrospective exhibition of Marfaing’s paintings and washes.
Most realised prices include the Buyer's Premium of 18-25%, but not the HST/GST Tax.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.
(*) Text and/or Image might be subject matter of Copyright. Check with BYDealers auction house for permission to use.